DOELSTELLING

Basiskamp van Denali (Mount-McKinley in Alaska) wordt met haar 2194 meter hoge ligging ook wel de hoogste camping van de wereld genoemd. Misschien is het dat niet, maar door de grote diversiteit aan amateur-klimmers die deze berg willen beklimmen, wordt toch gesproken van de hoogste camping. wij willen over deze 'camping' een documentaire gaan maken. Wie zijn deze mensen, en waarom willen zij naar boven?

Een groot aantal van hun, zien het bereiken van de top van Mount-McKinley als het hoogtepunt van hun leven. Een leven dat op menselijk en carrière gebied niet geslaagd is. Om enigszins het gevoel te krijgen om toch iets bereikt te hebben, willen deze mensen (vooral burgers van de USA) de top van deze berg bereiken. Een symbolische top die hun leven dat beetje waardigheid en zin geeft. Het blijft voor deze klimmers een riskante onderneming, want een makkelijk te beklimmen berg is het zeker niet, en ieder jaar zijn er dan ook weer doden te betreuren.

Het plan is om op de plaats van het basiskamp zelf, te onderzoeken en ontdekken wat de motivatie en achtergrond is van deze mensen. Hoe voelen ze zich als ze het gehaald hebben of hoe voelen ze zich als ze gefaald hebben in het bereiken van de top van Denali.

maandag 18 oktober 2010

motivatie voor het maken van de film

Motivatie

Mijn eigen motivatie bestaat eruit dat ik al van kinds af aan een fascinatie voor avonturiers heb. Dit begon toen ik op jonge leeftijd een Noorse film zag: Ingeniør Andrees luftferd. Het gaat over één van de eerste ballonvaart pogingen naar de Noordpool, die faliekant misloopt met de dood van alle opvarende tot gevolg. Ik heb er jaren nachtmerries van gehad. De gestrande ballonvaarders komen vast te zitten op het poolijs voor bijna twee jaar en één voor één komen ze op tragische wijze om. In mijn nachtmerries bevond ik mij dus zelf in zo'n situatie. En sindsdien heb ik altijd een onderneming willen wagen om ergens een tijdje in extreme omstandigheden te overleven. Een andere motivatie voor mij is dat ik altijd een bewondering heb gehad voor klimmers. Hun passie, bevlogenheid en doorzettingsvermogen heeft mij ook geholpen als voorbeeld bij het overwinnen van mijn ziekte.

Dan nog dit, het idee voor de film heb ik gekregen toen ik het boek las van Jon Krakauer; 'Dromen van de Eiger'. In het boek zit een korte passage over zijn beklimming van Denali. Hij beschrijft hier ook de taferelen die je tegenkomt op deze berg. Groepen klimmers die hun expeditie namen geven als 'The Walking Heads', 'Fat Rod', 'Dick Danger and the Throbbing Members'. Ook vind je er elk jaar wel een pasgetrouwd stel die de beklimming van Denali als een ultieme bezegeling van hun huwelijk zien. Op Denali zijn dus altijd een variëteit aan mensen te vinden die op zoek zijn, en dat is wat deze berg, en het basiskamp op de gletsjer Kahiltna zo interessant maakt.

Deze film is interessant om te bekijken, omdat voor iedereen geldt dat op een dag je hersenen er opeens mee op kunnen houden, met normaal te functioneren. Mij is dit overkomen, en ik wil laten zien dat er altijd mogelijkheden liggen, via therapie of door medicatie. Beide dingen heb ik doorlopen. Ik stel dan ook vragen die voor iedereen relevant kunnen zijn, deze vragen worden aan mijzelf gesteld, als mede aan de klimmers. Vragen en antwoorden die mensen ook iets over hun eigen leven kunnen vertellen. Hoe ze hierin staan, en hoe ze hun leven bewust of onbewust leiden. En dat het elk moment kan veranderen en zelfs ophouden. Dit is een beetje doemdenken, maar je kunt als individu ten alle tijden ermee ophouden, niet perse sterven (ook dat), maar ook psychisch kan het plotseling gedaan zijn. En verder doemdenkend, het kan ook met de mensheid als geheel over niet al te lange tijd gedaan zijn, we zijn goed op weg om dat te bewerkstelligen. Ook hierover zullen we de klimmers vragen stellen, wat zien zij bijvoorbeeld over de klimaatsverandering en de mensheid in het algemeen. Meestal zijn klimmers behoorlijk geëngageerde mensen die hier hun eigen ideeën over hebben. Soms ook niet.

Het idee voor deze film stamt uit mijn studietijd, nu 12 jaar geleden. Toen las ik dat boek van Jon Krakauer. Nu kort geleden las ik het boek opnieuw, en kwam ook dit idee weer terug. En bedacht ik mij dat het verhaal van die klimmers past bij mijn eigen verhaal. Zodoende heeft dit ook een plek gevonden in de film.

Ik heb een grote affiniteit met klimmers, ze fascineren mij. Ik heb er misschien ook al honderd boeken over gelezen. Allemaal heroïsche verhalen, maar in geen enkele wordt het mij duidelijk waarom mensen dit doen. Behalve de standaard dingen als, het verleggen van je grenzen en het avontuur zoeken. Maar het idee van het ontdekken van nieuwe gebieden, van het ontginnen van witte plekken op de kaart, het zijn op plekken waar nog nooit iemand geweest is, zoals in de 19de eeuw het geval was, is er niet meer. Zijn er dan andere redenen om dit te doen, behalve ook maar weer één of andere record te vestigen (wie gaat er als eerste op blote voeten Mount Everest beklimmen). Maar bij de klimmers van Denali zit er volgens mij een diepere betekenis achter hun poging. Dit staat ook verder beschreven in de synopsis.

Het gaat ook over onze vriendschap, tussen Meindert Koelink en mij (Dennis Nap) en wat die heeft doorstaan door mijn ziekte. Hoe gaat die vriendschap stand houden op de berg. Onze gesprekken die wij zullen opnemen, zullen zeker een spanning met zich meedragen doordat ze in zulke extreme omstandigheden plaatsvinden, dit kan een extra dimensie geven doordat we op de berg ook aan elkaar overgeleverd zijn en door onze verschillende insteken om daar te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten