DOELSTELLING

Basiskamp van Denali (Mount-McKinley in Alaska) wordt met haar 2194 meter hoge ligging ook wel de hoogste camping van de wereld genoemd. Misschien is het dat niet, maar door de grote diversiteit aan amateur-klimmers die deze berg willen beklimmen, wordt toch gesproken van de hoogste camping. wij willen over deze 'camping' een documentaire gaan maken. Wie zijn deze mensen, en waarom willen zij naar boven?

Een groot aantal van hun, zien het bereiken van de top van Mount-McKinley als het hoogtepunt van hun leven. Een leven dat op menselijk en carrière gebied niet geslaagd is. Om enigszins het gevoel te krijgen om toch iets bereikt te hebben, willen deze mensen (vooral burgers van de USA) de top van deze berg bereiken. Een symbolische top die hun leven dat beetje waardigheid en zin geeft. Het blijft voor deze klimmers een riskante onderneming, want een makkelijk te beklimmen berg is het zeker niet, en ieder jaar zijn er dan ook weer doden te betreuren.

Het plan is om op de plaats van het basiskamp zelf, te onderzoeken en ontdekken wat de motivatie en achtergrond is van deze mensen. Hoe voelen ze zich als ze het gehaald hebben of hoe voelen ze zich als ze gefaald hebben in het bereiken van de top van Denali.

dinsdag 22 december 2009

In mijn nopjes en tegenzin

We hebben het vandaag over de documentaire gehad. Voor mij zou het een droom zijn die waarheid wordt, maar Meindert heeft toch een beetje tegenzin, vooral naar de omstandigheden waarin we zullen moeten leven. Deze tegengesteldheid tussen ons gaat ook een terugkomend thema zijn in de film. Ik in mijn nopjes (zoals de laatste tijd wel meer gebeurd) en Meindert met tegenzin, mooi.

Wat we ook hebben bedacht is om de mensen wel met sympathie te benaderen en gesprekken met diepgang met hun te voeren. We willen ze niet heel kritisch en beoordelend benaderen. Maar eerder met een soort mededogen, en in de hoop dat ze hun droom kunnen verwezenlijken. Wat die droom ook mag zijn.

De gesprekken zouden het mooist zijn als je de mensen leert kennen en met welke filosofie ze in het leven staan. Misschien is dit nog wel belangrijker dan de vraag waarom ze de berg willen beklimmen. Hoewel dat wel de rode draad zal zijn, en steeds letterlijk en figuurlijk de berg op de achtergrond zal staan.

Wat ook nog een gepuzzel gaat zijn is hoe we de klimmers gaan benaderen, ik dacht eerst om iemand mee te nemen die vooronderzoek doet bij de klimmers en ons de meest interessante gevallen aangeeft. Maar ik denk toch dat onze eigen persoonlijke benadering een groter effect zal hebben. Je zal dan wel meer mensen moeten interviewen, maar je zal dan ook bij mensen waarvan je het niet bij verwacht misschien de interessantste verhalen krijgen.

De documentaire moet dus ook over Meindert en mij gaan. En één aspect daarvan heeft met mijn verleden als psychisch patiënt te maken, maar ik ben er nog niet klaar voor om daar meer over te vertellen. Het enige wat ik wel kan vertellen, is dat het lezen van boeken over mensen die klimmen mij iets meer inzicht heeft gegeven over doorzetten, en mij dat ietsje meer doorzettingsvermogen gegeven (wat ook is, is dat zonder mijn vriendschap met Meindert ik ook niet zou weten wat er zou zijn gebeurd). Later meer...

ik ga vanaf nu ook opschrijven welke documentaires ik gezien heb;
van de week; encounters at the end of the world
gisteren; life of a masterpiece, Jan van Eyk's 'De aankondiging van de engel Gabriël aan Maria'
ook gisteren; wintergasten met Rory Stewart
vandaag; documentaire van Rudi Fuchs over gesprekken met kunstenaars over Mondriaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten